lauantai 10. joulukuuta 2016

Tukkatarinointia

Mitä mun hiuksille kuuluu??? Luonnollisestikkin, oon aina välittänyt ulkonäöstäni ja mitä mun hiuksiin tulee, niin niitä on värjätty ja laitettu esikoulusta saakka! Kyllä. Edelleen pitkät, paksut ja suhteellisen hyväkuntoiset mun hiusten historiaa ajatellen. Oon luonnostaan vaalea, tai miksi sitä kuuluisaa suomalaista maantienharmaata kutsutaankaan. Sen jälkeen oon ollut oranssitukkainen, pinkkitukkainen, tummatukkainen punatukkainen,  ruskeatukkainen, ''vetyperoksidi''blondi, jotain keltaisen ja oranssin jäljitelmää ja mitä kaikkea näitä nyt sitten ikinä onkaan. Oon kuitenkin viihtynyt suurimman osan elämästäni tummassa tukassa. Tumma on semmonen tuttu ja turvallinen, se sopii mulle ja kaikkea muuta. Aina on mieli kuitenkin jossain välissä muuttunut tai väri käynyt tylsäksi ja vaihtelua on kaivattu. 

Ainakin viimeisen vuoden oon ollut pysynyt tummassa. Viimeksi kun olin kyllästynyt tummanruskeeseen ja siihen lämpimään sävyyn mikä puski läpi, laitettiin tukka kokonaan mustaksi ja taitettiin latva vielä sinimustaksi. Mustassa tukassa mä viihdyin aivan liiankin hyvin. Koin sen kaikista eniten mun jutuksi, mutta järkevästi ajatellen, sen ylläpitäminen oli mulle ihan liian vaikeeta. Valkonen tyvikasvu kasvoi näkyviin aina viikon värjäyksen jälkeen ja koska mun rehellinen mielipide tyvikasvuun on ehdoton ei ja hyi, niin päätin ryhtyä niinkin pitkään projektiin, kun lähteä kymmenen vuoden jälkeen havittelemaan sitä omaa, luonnollista sävyä.
Desktop
Kun lähtökohta oli musta ja tavoite on vaalea, on pakko aloittaa vaalennus niinsanotusti värinpoistolla. Kampaajakielekkä vaalennusjauheella, missä ei siis ole väriainetta, vaan ainoastaan väriä poistavia aineita. Mun tapauksessa tää vaalennusprosessi on pitkä, enkä halua rasittaa mun hiuksia liikaa, niin päätettiin alottaa tosi pienin vaihein pelkästään tekemällä paljon ohuita lastaraitoja koko päähän. Seuraavalla kerralla toistettiin sama kaava, mutta vaalentamalla niitä kohtia, joita ei vielä edelliskerralla vaalennettu. Ylemmässä kuvassa lähtökohta ja ensimmäisen raidotuksen jälkeinen lopputulos. Tää oli yllättävänkin hyvä lopputulos siihen nähden, miten tumma mun tukka olikaan..

Oon etuoikeutetussa roolissa sen ansiosta, että opiskelen parturi-kampaajan alaa ja värikäsittelyt on mitä kiinnostavin juttu. Kaikista siisteintä on ehkä, kun pystyy ite suunnittelemaan käyttäen omia ideoita värjäysmenetelmiin. Tänkin projektin suunnitelma on ihan mun omaa käsialaa, enkä oikeasti malta odottaa, minkälaiseen lopputulokseen tässä sitten ikinä päädytäänkään! Alemmassa kuvassa toisen raidoituksen jälkeen. Tukka on heti kertaheitolla vaaleemman olonen ja oikeasti viihdyn jo tässä, vaikkei tää vielä ole lähelläkään sitä mahdollista lopputulosta.
Desktop1
Projekti jatkuu niin kauan tällä samalla vaalennusmenetelmällä, että pohja on niin vaalea, että siihen voi jo lätkästä värin ja lähtee väreillä toteuttamaan lopputulosta. Tavoitteena on saada tyvestä mahdollisimman oman hiusten sävyinen ja saada latvaan paljon seiskan ja kasin tummuisia raitoja.


Minkäslaisia fiiliksiä tämmönen vaaleempi lookki mulla näyttää teidän silmään? 

1 kommentti:

  1. Noi hiukset on tosi kivat! 😍❤ sulle kyllä sopii minkä väriset hiukset tahansa, olet upea!
    Mutta noi on jo nyt kyllä tosi luonnolisen näköseks saatu, enkä malta oottaa lopputulosta!

    VastaaPoista